fredag 30. april 2010

Enkle scones

Av og til - eventuelt ganske ofte - får jeg lyst på scones. Nystekte med smør og appelsinmarmelade. Da er det jammen godt denne oppskriften finnes, for med den kan jeg klare å presse tiden fra tanken slår ned i hodet mitt (eller magen), og til de er ferdige, ned til kanskje 25 minutter. Det går fort.


Det man trenger:
  • 4,5 dl mel
  • 2 dl melk
  • 2 ts bakepulver
  • 0,5 ts salt
  • 3 ss smeltet smør
  • Utstyr: bolle, smørsmeltekjele, sleiv, desilitermål, kniv, gaffel





Det man gjør:
  • Bland alt det tørre
  • Bland inn melken og det litt avkjølte smøret
  • Ha eventuelt i mer mel til deigen er fast og ikke kjempeklissete
  • Del deigen i tre, runde deler og klem deigemnene ned så tykkelsen blir omtrent 2-3 cm
  • Skjær deigemnene i fire deler
  • Prikk de eventuelt litt med en gaffel. Det skal hindre de i å sprekke, fordi da slippes luften inni lettere ut.
  • Stek ved 220 grader, i 10-12 minutter

Når det gjelder melet, så er det mange muligheter. Jeg liker å bruke en del grovt mel så de blir mer mettende og sunnere. Disse sconesene laget jeg med 2 dl havremel, 1 dl sammalt fin hvete, og 1,5 dl hvetemel. I tillegg går det fint å bruke det du måtte ha av melk, fra skummet til hel.

5 kommentarer:

  1. Ja! Indeed (til både mummipopp og dysleksi)! Jeg brukte din i helga, det var veldig bra.

    SvarSlett
  2. forget uuu, wohohooo! i've got a man in my pocket, he alrady knowww, forget uuu, wohohooo..

    btw.. bra oppskrift!! :DD

    SvarSlett
  3. God kveld!

    Var på utkikk etter en enkel scones oppskrift, og fant denne. Nå er den testet ut og resultatet ble perfekt :) Takk for oppskrift!
    Skal serveres med nyrørte jordbær til frokost i morgen!

    Ha en fin 17.mai!

    SvarSlett